lördagen den 5:e maj 2012

EN BOK FÖR VUXNA: VRIDNA HISTORIER

| RECENSIONER | ANTOLOGIER | SKRÄCK |

Eskapix har genomgått en metamorfos och ändrat format. En bok för vuxna är liten och ganska tunn - men kompakt! Konceptet med att varva essäer och noveller är väldigt lyckat. Det är också anmärkninsvärt vilka begåvade novellister redaktören Henrik Holmström knutit till Eskapix. Jag rekommenderar den HÄR intervjun som gjorts tidigare med Holmström på tidskrift.nu.

Den här gången bjuder redaktören på följande:

Magnus Blomdahl: Roughies - porr på liv och död. Författaren till Äkta skräck berättar om en subgenre fylld av inslag som  kan vara svåra att förstå sig på. Inslagen av sex och våld utgjorde och utgör underhållning av pulp-kvalitet, men har också gemensamma nämnare med till exempel A Serbian Film från 2010. Tonen i essän är högst personlig och Blomdahl är en entusiasmerande ledsagare. Min enda invändning är att texten är för kort.

Sandra Christiansen: Svarta Mary. Christianen använder sig av leken Svarta madame i en kort novell som både skildrar ett ensamt barns uppväxt och en lite knepig mammarelation. Och samtidigt är det också ett slags spökhistoria. Texten väcker sympati för den ensamma, lite underliga flickan och framkallar i slutet ett snett, elakt leende.

CJ Håkansson: Stjärnfall. Precis som i vissa delar av romanen Fjärilen från Tibet befinner vi oss i ett gränsland mellan en verklig apokalyps och galopperande sinnessjukdom. Här är det en liten pojke, vars mamma väntar på Demonkungens ankomst  och den yttersta dagen. Och pojken finner sig i det oundvikliga. Det är en stark text som jag väljer att läsa som en inblick i ett utsatt barns vardag. Men andra tolkningar är även de fullt möjliga, som jag ofta tycker det är med Håkanssons smärtsamma texter. Den här gången är författaren mer återhållsam, men det är likafullt som om han hamrat på tangentbordet med knutna nävar.

Martin Glännhag: Penny Dreadfulls. Glännhag tar oss med till Storbritannien under 1800-talet och berättar om en genre som ger en annan bild av den viktorianska eran än den vanligen förekommande. För fantastikläsare är det en intressant återblick på en företeelse som inte ansågs rumsren, men trots det, eller kanske på grund av det, var väldigt populär. En föregångare till mer sentida, härliga snaskerier inom den fantastiska litteraturen. Bara smaka på namnet: Penny Dreadfulls! Underbart!

Malin Rydén: Djupet. Peter är dykare och arbetar ute på Nordsjöns oljefält. Under en dykning för att fixa med underhållet av en plattform stöter Peter och hans kollega i dykarklockan på någonting okänt i djupet. Den här novellen är oerhört välskriven och effektfull. Man kan tro att Rydén har en bakgrund som djuphavsdykare. Åtminstone lurar hon mig så det visslar om det. Handlingen i sig är inte så avancerad, men den återanvänder på ett skickligt sätt ett tema som känns både Lovecraft och 1950-tal, i mötet med den okända fasan.

Johnny Dahl: Barnförbjudna sagor. Här påminns vi om att Bröderna Grimms sagor minsann inte var så gulliga och tillrättalagda som man kanske tror. Essän innehåller inga brasklappar, men är en nyttig påminnelse och för den yngre publiken och nytillkomna läsare är det matnyttigt.

Marriott-Watson: Skräcken i säven. En härlig rysare från 1800-talet med ett kusligt träsk, sjok av dimma och en förförisk succubus. För alla älskare av gotisk litteratur är det här en höjdare.

Lova Lovén: Dead Woman. Innan zombierna blev vad de är idag, bar de drag av äldre tiders gengångare. Döda som inte kunde eller inte ville lämna sin jordiska kropp. Ofta hade de ett uppdrag eller ett behov av hämnd. I den här novellen får vi möta en odöd av just det slaget. Det är samlingens mest lättviktiga novell, men också den roligaste. Ester dör i en bilolycka, men av någon anledning förblir hon inte... död. Jag kommer att tänka på Diana Rowlands My Life as a White Trash Zombie då jag läser. Underhållande!

Stewe Sundin: Blodsbunden. Det här är den jävligaste novellen i den här lilla boken. Berättartempot är långsamt och melankoliskt. Och sedan sätter Sundin krokben för läsaren, som far i marken med andnöd och näsblod som följd. Det är också den novell som det är svårast att skriva någonting om. Jag vill inte avslöja någonting. Jag vill att du läser själv! Berättelsen om den reumatiskt sjuke småbarnsmamman som är fången i ett dött förhållande, och dessutom med en åldrande mor och kopplingar till en religiös sekt är hemsk, underlig och rentav vidrig. När en främmande man en dag dyker upp och visar intresse för hennes lille son vrids tumskruvarna åt. För läsaren blir det en mardrömslik färd mot undergången, för huvudpersonen ett slags katarsis. Det är fruktansvärt starkt! Det här är novellen som kommer att få dig att antingen hata eller älska författaren Stewe Sundin.

Läs även recensionen på FromBeyond.

Skaffa ditt eget exemplar av Vridna historier HÄR.

PS: Missa inte vår feta tävling!